Hettegenser

Startet med å klippe ut mønster og stoffdeler til hettegenseren. brukte rissehjul og risse papir for å markere innsnitt osv på stoffdelene. Etter dette startet jeg først med å sy lomma på forstykket med tvillingnål, så sydde jeg innsnittene på ermene før jeg sydde begge ermene fast på forstykket og så sydde jeg de fast på bakstykket. Overlocka kanter og strøk kantene pent. Etter det sydde jeg sidesømmene og overlocka så sømmonene. Klipte til ribbekanten, jeg skulle ha nederst på hettegenseren, og brettet den i to før jeg sydde den på og overlocka kanten. 

Startet så på hetta. Hadde 4 hette deler så sydde to og to sammen. Skulle så sy to knappehull på så øvde litt på det før jeg strøyk på viselin der jeg skulle sy knappehull før jeg sydde knappehull og sprettet for å få hull. Etter det sydde jeg hettedelene sammen og strøk kantene fint. Sydde så en stikning langs kanten på hetta for å lage løpegang til snora. Sydde ribbekant nederst på begge ermene før jeg målte til og sydde fast hetta i genseren. Trakk så snora gjennom løpegangen. 

Det ferdige resultatet: en mørk blå hettegenser.

Hva har jeg lært?

Jeg har lært å sy hettegenser, tilpasse mønster og lært meg å sy hakket rettere enn før. 

-Victoria

 

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg