Nyttårskjole

Vi skal designe og sy en kjole som f.eks. kan være en nyttårskjole.

Startet med å skisse ti forskjellige kjoler før jeg bestemte meg for en spesiell kjole og gikk videre på den. Bestemte meg da for å blande to kjoler og målte litt på hva lengden skulle være på kjolen så jeg kunne bestille stoff og diverse jeg trenger for å sy. Kjolen skal ha panelsøm, to splitter, åpen rygg med snøring og usynlig glidelås bak, i fargen støvet rosa i stoffet party sateng.  Startet med å finne litt mer presist ut hvordan jeg vill ha kjolen, før jeg begynte å lage mønsteret for kjolen i 1/3  mønster.  Etter at 1/3 mønsteret hadde blitt ferdig så lagde jeg mønsteret på nytt bare i min størrelse. Klipte så ut mønsteret for kjolen og sydde halve kjolen i lerretstoff, for å se hvordan den ville blitt. Bestemte meg så å legge til mer vidde i skjørtet og utvidda mønsteret for skjørtet. 

Siden vi i tillegg skulle ha motefigurin og flattegning så startet jeg på motefigurinen. Tegnet og prøvde meg litt frem med nye teknikker. Etter at jeg ble fornøyd med mønsteret, la jeg bitene på stoffet, tegnet opp sømmonn og klipte. Etter det krittet jeg rundt mønsterdelene på stoffet, for å markere sømmonn, og brukte rissepapir og rissehjul for å markere på de andre stoffbitene. Etter dette overlocka jeg rundt nesten alle sidene på alle stoffdelene. Begynte så å sy delene sammen på overdelen, før jeg sydde delene sammen på skjørtet. Da jeg skulle sy delene sammen så startet jeg på en side og sydde delene sammen i rekkefølge. Skulle så sy på et belegg ved hals og ermeåpning, har aldri sydd det før så måtte ha en del hjelp. Klipte ut stoffbitene til belegget og strøyk på viselin før jeg sydde delene sammen. Sydde det så sammen med overdelen.

Fortsatte med motefigurin og flattegning. Justerte litt på foldene jeg hadde tegnet på motefigurinen med å bruke en ny teknikk jeg hadde lært. Begynte så på flattegning. Startet da med å tegne halve kjolen før jeg tegnet det over på matpapir, brettet papiret og tegnet på den andre halvdelen. Da hadde jeg en hel kjole som jeg tegnet på et nytt papir, og da skal den være rett og lik på begge sider. Etter dette tegnet jeg på skygger og fargela motefigurinen min. Fortsatte så med å sy sammen lommedelene mine og lagde åpning i sidesømmene mine før jeg sydde på stikklommene mine. Etter dette sydde jeg på glidelåsen og sydde en søm bak. Oppdaget fort at det hadde skjedd noe med glidelåsen og sidesømmene siden de ikke matchet. Sprettet så opp og målte litt, før jeg sydde litt inn i siden og flyttet den ene halvdelen av glidelåsen en cm inn. Nå matchet det. Sydde så sammen endene ved skuldrene, før jeg startet på noe nytt. Rolurhemper.

Startet med å klippe ut skråbånd, før jeg brettet de og sydde det. Tok så en rolurvender og dro sømmonnet gjennom. Målte litt før jeg klipte 24 5cm biter og nålte de på panelstykket bak før jeg sydde. Satte så på det andre panelstykket og sydde de sammen. Etter dette målte jeg skjørtet og klipte skjørtet noen cm opp så det ble likt, før jeg sprettet opp panelsømmen til splitter. Avsluttet så med å sy en kant nederst med faldefot. Strøk kjolen og trakk et bånd gjennom rolurhempene. Ombestemte meg litt så sprette splittene lenger opp og sydde en kant. Overlocka så lommene. Endelig ferdig!

Det endelige resultatet:

Hva har jeg lært?

At jeg må være nøye med hvilket stoff jeg velger, hvordan man lager rolurhemper, syr belegg, konstruerer mønster og at jeg må være nøye når jeg skal legge til sømmon.

-Victoria

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg