Skjorte

Vi skal sy skjorte.

Startet med å sy prøve lapp på krage og mansjett.  Så startet jeg på skjorta. Startet med å klippe ut alle stoffbitene før strøyk på viselin på mansjetter, underkrage og den ene standen. Sydde så underkrage og overkrage sammen før jeg sydde på standene. Etter dette sydde jeg innsnittene på bakstykket og så sydde jeg bærestykkene på bakstykket. Sydde så lommen og sydde den fast på venstre forstykke. Etter dette sydde jeg forstykkene fast på bakstykket og sydde en stikning på ryggen. Etter dette brettet jeg inn knappestolpe på begge forstykkene og sydde en stikning. Sydde så fast kragen.

Startet så med ermesplittene. Strøyk og brettet på ermesplitt før jeg sydde de på ved siden av det ene merket. Klipte så en splitt og brettet rundt før jeg lagde et knapphull. Etter dette brettet jeg den større ermesplitt delen over knapphulet og sydde en firkant øverst. Lagde så et legg før jeg sydde på mansjettene. Sydde så en knapp ved ermesplitten. Sydde sidesømmene før jeg sydde i ermene. Etter dette la jeg opp kanten nederst. Startet så på knapphulls oppgaven, noe som var veldig krevende. Prøvde meg en del frem med knappehull og størrelse før jeg startet å sy en prøvelapp på knappestolpen. Etter dette målte jeg opp og begynte å sy på knapphullene på knappehullsstolpen, standen og mansjettene. Til slutt strøk jeg den.

Etter skjorta var ferdig sydd skulle vi lage et produktark for skjorta. Startet først på motefigurinen, som jeg prøvde litt forskjellig teknikker med før jeg fargela. Også lagde jeg flattegning. Etter dette fant jeg frem de riktige vaskesymbolene, navnet på materiallet og litt informasjon om produktet, før jeg limte på flattegningene og motefigurinen. Ferdig og klart for utstilling. 

Det ferdige resultatet:

Ferdige produktark:

Hva har jeg lært?

Å sy en skjorte, forskjellige navn på forskjellige deler f.eks. stand, ermesplitt osv. og at man må være veldig nøyaktig når man skal sy skjorte, spesielt med ermesplittene.

-Victoria

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg