Fylkesmesterskapet – jakke

Vi som hadde bli “valgt” ut til å være med i FM skulle sy jakke. Startet med å lage noen skisser for å finne ut av hva jeg skulle sy. Jakka skulle være en type chanel jakke. Etter dette lagde jeg flattegning for jakka foran og bak. Så gjorde jeg om litt på mønsteret og satte inn merker for forskjellige ting før jeg begynte å klippe ut stoffdelene. Så strøk jeg på viselin og overlocka kanter. Vi skulle gjøre alt klart før Fylkesmesterskapet, for vi skulle bare sy på de mesterskapet. 

På mesterskapet så fikk vi 4,5 t på å sy. Startet med å sy alle hoveddelene sammen. Forstykkene, sidestykkene og bakstykket. Sydde så på belegget på forstykkene og rundt ved halsen før jeg sydde sammen erme delene og så sydde jeg  i ermene på jakka. Etter dette sydde jeg stikning på lommene og fant plassen til de på jakka og sydde de på. Sydde så sammen hempene, vrengte de og overlocka før jeg sydde de på. Hadde da ca. 5min igjen og sydde fort opp kanten med blindsting, var første gangen jeg sydde med blindsting. Også trakk jeg et bånd gjennom hempene. Da skulle den leveres.

Ferdige resultatet til FM:

Etter konkurransen så sprettet jeg opp det jeg hadde lagt opp og prøvde meg litt frem med blindsting, for å finne ut hvordan man faktisk sydde det, før jeg først sydde opp og brettet inn hjørnene på forstykket og sydde blindsting på resten av kanten og på ermene. Etter dette sydde jeg på bånd på kanten på forstykket. Sprettet så av lommene og plasserte de på og sydde de på, på nytt. Da ble resultatet litt bedre og mer nøyaktig. 

Det endelige ferdige resultatet:

Hva har jeg lært? 

At jeg er mer effektiv enn jeg tror, at jeg må lære å sy raskere, hvordan man konstruerer belegg, hvordan man syr blindsting og hva og hvordan man syr holdningstråd.

-Victoria

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg