Kostymevest

Vi skal sy kostymevesten som vi designet.

Startet med å konstruere mønster, da gikk jeg utifra flattegningen jeg hadde laget. Etter konstruksjonen så klipte jeg ut stoffbiter og begynte å sy. Startet med å sy sammen panel delene og bakstykket, før jeg sydde sammen paneldelene og forstykkene og så sydde jeg de to sammen. Sydde så sammen det samme i fôrstoff. Konstruerte mønster til kragen, da gikk jeg utifra hvordan jeg hadde laget den på flattegning og prøvde meg litt frem.

Så sydde jeg den opp i lerretstoff og sydde 4 løpeganger til spiler, så kragen får den stivheten som den skal ha. Trakk kragen med party sateng og sydde ett par sømmer. Sydde sammen skjørt delene. Etter dette begynte jeg på å sy kragen på vesten. Prøvde meg mye frem og sprettet en hel del. Sydde kragen i nakken mellom ytterstoffet og forstoffet, og endte med at jeg sydde det meste for hånd. Sydde på glidelåsen og sydde på fôret på glidelåsen ved bruk av staferingssting.

Etter dette tok jeg på to lag med gullbånd rundt utrigningen og ved glidelåsen og sydde det på forhånd. Brettet så kanter på slepet og sydde et skråbånd på den øverste kanten på slepet. Til slutt sydde jeg slepet på vesten ved bruk av staferingssting, som er håndsøm.

 

Den ferdige vesten:

Hva har jeg lært?

Jeg har lært staferingssting, litt mer om mønsterkonstruksjon og andre måter å tenke på og sy på. 

-Victoria

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg