Lærling – april 2019

Denne kjolen skulle det gjøres litt forskjellig med. Startet først med å sprette av blonder i sidene og på skuldrene. Sprettet så opp ved sidesømmene så jeg enkelt kunne sy kjolen inn både på hovedstoffet og fôret. Etter at kjolen var sydd inn så kom kunden og prøvde. På prøving satte jeg nåler på skuldrene og sjekket at det passet i sidene.

Etter prøving sprettet jeg opp noen sømmer på skuldrene før jeg sydde inn skuldersømmene. Jeg sydde inn tyllaget i sidene og klipte av litt sømmon før kunden kom å prøvde igjen. Etter prøving så sydde jeg igjen på skuldrene og sydde inn ermet før jeg flyttet det så det skulle passe inn i det nye ermehullet. Sydde igjen i sidene før jeg begynte å plassere blonder og sydde på blondene.

Tilslutt skulle jeg legge opp kjole. Startet da med å måle nålene jeg hadde satt på prøving og plasserte de på nytt så de skulle bli like. Satte nål på fôret å, så det ikke skulle gå forbi hovedstoffet. Klipte lagene og målte på byste før jeg sydde. Presset sømmene før jeg tok kjolen på byste igjen og klipte til tyllen så lengde ble fin. Dampet kjolen til slutt.

Skulle sy kjolen inn på skuldrene. Startet med å sprette av blondene og noen sømmer før jeg sydde den inn. Kunden kom og prøvde, etter det sydde jeg et lite innsnitt øverst på begge ermene så ermet skulle legge seg penere. Tilslutt sydde jeg på blondene igjen.

Skulle sy brudepikekjolen inn i sidene. Sydde kjolen inn og sprettet av den gamle sømmen. 

Hva har jeg lært?

Jeg har ikke lært noe spesifikt nytt men fikk jobbet litt med teknikker og effektivitet.

Gjennomgåtte læreplan mål:

Utføre håndsøm, maskinsøm og andre teknikker i kjole- og draktsyerfaget.

Analysere, prøve og tilpasse plagg på kunde.

Dokumentere og vurdere eget arbeid.

Bruke fagspråk i kommunikasjon med kunder og andre om form, farge og materialer.

-Victoria

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg