Lærling – juli 2019

Det skulle gjøres en del ting med denne kjolen. Starter med å måle nålene jeg hadde satt i sidene på prøving. Sprettet opp i sidene før jeg sydde kjolen inn. Kunden kom og prøvde. Satte nåler på skuldrene, nedover på ermene og en nål der hun ville at ermene skulle stoppe. Etter prøving så klipte jeg ermene til den lengden bruden ønsket og festet stoffene med litt håndsøm. Sprettet av begge ermene før jeg sydde de inn.

Målte nålene jeg hadde satt på skuldrene før jeg sydde kjolen inn på skuldrene. Klipte av litt sømrøm, før jeg sydde igjen øverst i sidene. Så nålte jeg fast ermene og sydde de på igjen. Sydde i spiler i sidene, før kunden kom og prøvde igjen. Etter prøving målte jeg alle nålene jeg hadde satt på prøving og passet på at de var rette før jeg klipte “hovedlaget” kortere. Satte kjolen på byste igjen for å sjekke at det ble rett før jeg klipte fôr laget. Sydde de lagene opp før jeg begynte å sprette av blondekanten på chiffon laget. Heiste så opp blondekanten, så den skulle passe med den nye lengden, før jeg klipte stoffet og sydde fast blondekanten. Tilslutt dampet jeg kjolen.

Kjolen skulle være en brudepikekjole, og de ville at den skulle matche brudekjolen mer. Startet med å måle nålene jeg hadde satt på skuldrene, på prøving, før jeg sydde de inn og tok av blondene som ble for mye. Fant et tyllstoff som passet kjolen og begynte å måle hvor mye stoff jeg skulle bruke på skjørtet. Sydde en rynkestoff på hele lengden jeg skulle bruke og rynket det sammen til jevne fine rynker. Nålte skjørtet på kjolen før jeg sydde det på. Passet på at jeg sydde det så nærme blondene som mulig, da jeg sydde.

Kunden kom og prøvde, så vi kunne finne ut av en løsning for mb siden det ikke var nok blonder og jeg satte nåler på lengden. Etter prøvingen nålte jeg fast blondene, som jeg hadde klipt av ved skuldrene, fast i midjen bak. Fant noen blomster vi hadde og begynte å plassere de bak å. Sydde det fast for hånd og passet på at det dekket kanten til tyllskjørtet. Sydde en trykknapp bak så den ene blomsten kunne dekke glidelåsen. Målte nålene jeg hadde satt på lengden, endret litt på de så de skulle bli like og så klipte jeg. Sjekket om “hovedlaget” ble rett, før jeg klipte fôret. Sydde begge lagene før jeg klipte til tyllen. Til slutt dampet jeg kjolen.

Kunden ønsket initialene sine inni sjakett jakka si. Prøvde meg først frem på en prøvelapp for å finne riktig font osv før jeg sydde det på lomma inni jakka. Tilslutt dampet jeg og presset hele antrekket.

Tyllen på overdelen ble skrukkete og bølgete når kunden hadde på korsettoverdelen. Fant ut at den beste løsningen ville være å strekke ut stoffet. Sprettet av blondene der stoffet var mest skrukkete før kunden kom og prøvde. Dro stoffet og nålte fast blondene mens kunden hadde overdelen på. Da ble stoffet rett og glatt etter en del nåler. Etter prøving sydde jeg blondene på igjen og passet på at det ikke var mulig å se det overflødige stoffet under blondene. Etter dette startet jeg på skjørtet. Hadde satt litt nåler, på lengden, på prøving. Målte de før jeg flyttet litt på de så nålene ble rette og like på hver side av midten. Klipte etter nålene før jeg sydde. Til slutt dampet jeg overdel og skjørt.

Jeg skulle legge opp buksa. På prøving hadde jeg satt en nål for å vise ønsket lengde på buksa. Målte hvor mye jeg skulle ta av og hvor lang oppbretten på buksa var før jeg klipte. Brettet og presset opp den nye oppbretten, så sydde jeg. Til slutt presset jeg buksa.

Skulle sy kjolen inn på skuldrene. Startet med å måle nålene jeg hadde satt på prøving før jeg begynte å sprette av pynt og sprettet løs skuldersømmene så jeg lett kunne sy inn. Sydde inn før kunden kom og prøvde igjen. På prøving satte jeg også nåler på lengden. Etter prøving så klipte jeg av litt sømrom og sprettet av begge ermene. Sydde inn ermene litt så de fikk plass i de nye ermehullene før jeg sydde de på plass igjen. Sydde så på den som skal skjule sømrommet. Sydde litt blonder og perler igjen, så det skulle se pent ut igjen. Målte nålene jeg hadde satt på lengden, før jeg begynte å flytte på de for å få de like. Klipte begge lagene og sydde de opp. Tilslutt dampet jeg kjolen litt.

Kunden ønsket litt ekstra detaljer bak. Fant noen knapper som passet til kjolen og sydde de på bak. Etter dette startet jeg på lengden. Målte nålene jeg hadde satt på prøving og endret litt på de så de skulle bli like før jeg klipte og sydde. Dampet til slutt kjolen.

Kunden ønsket å bytte ut glidelåsen midt bak med snøring. Begynte med å sprette av glidelåsen, før jeg fant en passende snøring. Sydde til den øverste delen av platene med hempene på, så de skulle passe inn i kjolen. Nålte fast platene til hver sin av der glidelåsen hadde vært, og sydde. Jeg passet på at jeg sydde så nærme hempene som mulig sånn at man ikke kunne se selve plata. Sydde fôret fast på andre siden av hver av platene. Håndsydde plata, som skal dekke ryggen når man snører, fast til den ene siden. Sjekket kjolen for hull og flekker før jeg dampet kjolen.

Glidelåsen skulle byttes. Startet med å sprette av den gamle glidelåsen, før jeg begynte å nåle fast den nye glidelåsen. Sydde den ene siden av glidelåsen først før jeg begynte på den andre. Passet på at sømmene i livet, og endene på glidelåsen matchet og at radene med pynt matchet ganske så mye. Sydde den andre siden fast, og passet på at alt så fint ut før jeg vrengte kjolen og sydde fast fôret. Til slutt sydde jeg på en hekte øverst ved glidelåsen.

Kjolen passet ikke helt ved skuldrene. Hadde satt nåler på prøving, så målte de og fant gjennomsnittet. Sprettet opp ved skuldrene så de skulle bli lett å sy inn, før jeg sydde kjolen inn på skuldrene. Sydde igjen for hånd. Både ved halsen og på bladene nedover ermene. Dampet til slutt kjolen.

Hva har jeg lært?

At man kan flytte på blonder osv for å få stoffet til å se bedre ut og mer om hvordan man kan endre kjoler ved å sy på skjørt og pynt. 

Gjennomgåtte læremål:

Utføre håndsøm, maskinsøm og andre teknikker i kjole- og draktsyerfaget.

Analysere, prøve og tilpasse plagg på kunde.

Modellere detaljer, utføre drapering, lage dekor og tilbehør tilpasset plagg og antrekk.

Dokumentere og vurdere eget arbeid.

Bruke fagspråk i kommunikasjon med kunder og andre om form, farge og materialer.

-Victoria

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg