Lærling – juni 2019

Skulle dekke litt mer til ved utringningen og legge opp kjolen. Kunden hadde et bånd hun ville ha sydd på ved utringningen. Startet med å finne ut hvor båndet skulle være da kunden hadde på kjolen, før jeg festet båndet med nåler og sydde det fast. I V-en på utringningen så passet jeg på å få en fin søm. Kunden kom og prøvde og da satte jeg nåler på lengden. La opp alle lagene på kjolen før jeg begynte på blondelaget. Klipte av en “kant” av blondelaget som jeg heiste opp og så sydde jeg den på igjen. Til slutt dampet jeg kjolen.

Det skulle gjøres forskjellige ting med denne kjolen. Startet med å sprette av blonder i sidene og ved sømmen midt bak. Etter det sydde jeg den inn i sidene og midt bak. Sydde den inn midt bak så kjolen skulle få mer form. Kunden prøvde, og så sydde jeg kjolen inn på skuldrene og klipte ned utringningen foran. Sydde på blonder både i sidene og bak før jeg begynte på lengden. Målte nåler og klipte etter de. Klipte tyll lagene noen cm nedenfor hovedstoffet. Til slutt dampet jeg kjolen.

Kjolen skulle sys inn på skuldrene. Målte først nålene som ble satt på prøving og sprettet av blonder og øverste delen av ermet. Kunden prøvde, og etter det sydde jeg igjen på skuldrene og sprettet av ermene før jeg sydde de inn. Sydde på ermene igjen og så på blondene. Dampet til slutt kjolen.

Skulle gjøre en del del ting på denne kjolen, men startet først med å sy sløret til kunden på en kam. Da blir det lettere å ta på et slør. Rynket først siden som skulle sys på kammen før jeg håndsydde sløret fast på kammen. På kjole, så startet jeg med å måle nåler jeg hadde satt på prøving før jeg sydde kjolen inn i sidene. Kunden kom og prøvde, så sydde jeg kjolen inn på skuldrene og sydde igjen i sidene.

Kunden kom for å prøve igjen så vi kunne se på lengden. Etter det målte jeg nålene jeg hadde satt på lengden og endret litt på de så de ble like i forhold til hva som ser pent ut, før jeg klipte og sydde opp lagene. Klipte tyll lagene til å være noen cm lenger enn hovedstoffet. Sprettet av blondekanten på det ytterste tyll laget og målte det så det skulle passe til lengden på de andre lagene før jeg sydde blondekanten fast igjen. Sydde igjen på skuldrene. Dampet til slutt kjolen og sløret. 

Skulle legge opp kjolen. Startet med å måle nålene jeg hadde satt, på hovedstoffet, på prøving. Klipte stoffet og sydde det opp etter nåler. Klipte chiffon stoffet litt på ned siden av hovedstoffet og sydde med samme kant som var fra før av. Kunden ønsket også å sy igjen litt av utringningen på ryggen. Sydde for hånd til dit kunden ønsket.

Hva har jeg lært?

Mer om hvordan man kan være kreativ med kjoler, hvordan man syr slør på en kam og hvordan jeg legger opp kjole med blondekant.

Læreplan mål som ble gjort:

Utføre håndsøm, maskinsøm og andre teknikker i kjole- og draktsyerfaget.

Analysere, prøve og tilpasse plagg på kunde.

Dokumentere og vurdere eget arbeid.

Bruke fagspråk i kommunikasjon med kunder og andre om form, farge og materialer.

-Victoria

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg