Lærling – mai 2019

Kunden ville ha lange ermer på boleroen sin. Jeg startet med å sprette av t-skjorte ermene som var på og presset de flate. Fant et stoff og målte opp før jeg klipte nye ermer. Brukte de gamle ermene som mål. Sydde så på de nye erme og lot kunden prøve. Etter prøving så klipte jeg av litt blonder på de gamle ermene og sydde blonder på de nye ermene så de skulle matche resten av boleroen. Tilslutt dampet jeg kjolen og boleroen.

Kjolen skulle syes inn i sidene og på skuldrene. Startet med å sprette av perler der jeg skulle sy. Sprettet opp sømmer i siden så jeg kunne sy inn, sydde kjolen inn både i hovedstoff og fôr før kunden kom og prøvde igjen. På prøving satte jeg nåler ved skuldrene og sprettet av perler der før jeg sydde kjolen inn på skuldrene. Kjolen passet i sidene så da sydde jeg til skjørtet, klipte av litt sømrom og sydde igjen i sidene. Sydde i spiler før jeg begynte å sy på perler igjen, både i sidene og på skuldrene. Tilslutt dampet jeg kjolen.

Stikningen foran ved gylfen hadde gått opp. Sprettet av den gamle stikningen og sydde en ny.

Kjolen skulle syes inn i sidene og bruden ville gjøre om kjolen til at den ble mer havfrue form. Startet med å sy kjolen inn sidene, og sprette av blondebånd som gikk bak på slepet. Klipte så av en trekantform fra slepet, rynket det øverst og sydde det på igjen litt høyere opp. Plasserte blondebåndene der sømmene til slepet gikk og klipte til slepet så man ikke kunne se at det hadde blitt sydd. Dampet til slutt kjolen.

Hva har jeg lært?

Å forlenge ermer ved å bruke ett kortere erme som mål, mer om hvordan man kan være kreativ med en brudekjole i forhold til at man kan gjøre mye med disse kjolene og hvordan man kan endre på slepet og få kjolen til å få mer havfrue form.

Gjennomgåtte læreplan mål:

Beregne material- og tidsforbruk samt pris på egne produkter og tjenester.

Bruke fagspråk i kommunikasjon med kunder og andre om form, farge og materialer.

Utføre håndsøm, maskinsøm og andre teknikker i kjole- og draktsyerfaget.

Analysere, prøve og tilpasse plagg på kunde.

Dokumentere og vurdere eget arbeid.

-Victoria

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg