Bukse

Vi skulle designe bukse til en kunde.

Startet med å finne bilder av detaljer på bukser og stoffprøver. Så fikk jeg kunden min inn for å diskutere og skissere utseende på buksa. Etter dette lagde jeg motefigurin og flattegning. 

Så begynte jeg på selve buksa. Da starta jeg med å tegne av et grunnmønster og tilpasse det litt i forhold til målene jeg hadde tatt av kunden min. Så sydde jeg opp grunnmønsteret i lerretstoff og så kunden kunne komme og prøve. Satte nåler på tilpassing og så tilpasset jeg mønsteret mer og lagde mønster på nytt og lagde det for alle delene på buksa. Sydde så en prøvelapp på gylf og jeanslomme. Startet da med å vrang sy den ene delen og sydde den på med glidelåsen. Sydde så på glidelåsen på den andre siden og sydde en stoppesømmen før jeg sydde sømmen som viser formen på gylfen. Etter dette sydde jeg på den ene delen av lommeposen som jeg klipte hakk i sømmonet på og vrengte. Sydde lommeskilt på den andre delen av lommeposen før jeg sydde lommeposen sammen.

Etter dette startet jeg med å klippe ut delene i stoffet, som kunden ville ha. Startet først med å sy innsnitt på lomme, før jeg sydde på lommeskilt og alle lomme delene der det skulle være. Begynte så på gylfen. Starter da med å vrang sy gylf delen som lå på brett og sydde den på det ene forstykket med glidelåsen i midten. sydde så på den andre gylf delen på det andre forstykket og brettet den. sydde da på den andre siden av glidelåsen på den delen. Etter dette sydde jeg sammen forstykk delene fra buen opp til glidelåsen. Sydde så en regels og så noen stikninger så det så ut som en klassisk gylf. Etter dette sydde jeg sidesømmene. 

Hadde en tilpassning med kunden, og kunden ville at buksa skulle være lavere i livet så jeg måtte sprette opp gylf, lommene og noe i sidesømmene. Senka da ned livet og startet med å sy på gylf og lommer på nytt. Gjorde det samme på nytt men denne gangen sydde jeg på flere stikkninger så uttrykket på buksa ble bedre og det ble lettere å sy. Da jeg hadde sydd på alt så sydde jeg sammen linninga og klipte den så den ville passe buksa og strøk på viselin. Sydde den så fast på utsiden og brettet inn en cm på andre siden av linninga og sydde den på med en stikning. Sydde så en stikning på toppen av linninga og langs kortsidene. Etter dette klipte jeg kanten nederst på beina lik og brettet opp og sydde en stikning. Prøvde meg så frem med knapphull for å finne passe str. og sydde det så på linninga og så sydde jeg på en knapp.  Klipte så ut 5 buksehemper, overlocka, brettet og sydde stikning. Til slutt sydde jeg de på.

Den ferdige buksa:

Produktarket:

Hva har jeg lært?

Å sy gylf, tilpasse mønster, å sy til kunde og generelt sy en bukse.

-Victoria

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg