Sommerkjole

Vi skal designe og sy en kjole, gjerne en sommerkjole.

Startet med å skissere noen skisser av forskjellige kjoler, før jeg valgte en og tegnet motefigurin og flattegning. Etter dette begynte jeg å konstruere mønsteret. For å lage mønsteret så gikk jeg ut ifra flattegningen og detaljene på den. Laget først en prøve av mønstret på volangene, for å se at det ble bra, før jeg klipte ut i stoffene, et blomstrete og et svart streach stoff som jeg skulle bruke til fôr.

Begynte med å sy innsnittene før jeg overlocka der jeg skulle. Brettet så inn kantene på volangene og sydde en stikning. Sydde sammen bakstykkene og forstykkene og sydde sammen skjørt delene, sydde så sammen overdelen med skjørtet. Skulle ha glidelås i siden så jeg hadde latt være å sy der jeg skulle ha glidelåsen. Sydde alle belegg delene sammen før jeg nåla på belegget, volangdelene, foran og bak, og stroppene før jeg sydde. Etter dette sydde jeg volangermene sammen med volangene foran og bak. Hadde unngått å sy en cm på hver side av volangene foran og bak så det ble enklere å sy på volangermene. Sydde en støttestikning på belegget, for at det skal holde seg nede før jeg til slutt brettet opp kanten 1 cm og sydde en stikning.

Fant ut underveis at jeg ikke trengte å ha fôr i kjolen, fordi det blomstrete stoffet var ikke så gjennomsiktig som jeg i utgangspunktet trodde. Så da sydde jeg meg en kjole til. 

Den ferdige kjolen: 

Hva har jeg lært?

Mer om mønster konstruksjon, hvordan jeg syr glidelås i siden og hvordan jeg syr på volanger, spesielt volangermer og hvordan det gjøres.

-Victoria

1 kommentar

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg