Lærling – august 2018

Startet med å sprette av alle perlene som var “i veien” før jeg sprettet opp sømmer over og under der jeg skulle sy inn. Kunden kom og prøvde på, så sydde jeg den litt ut før jeg sydde den igjen og sydde på doble spiler på hele overdelen før jeg sydde på perlene igjen.

Sprettet først av blondene som var i sidene før jeg sydde kjolen inn. Kunden kom og prøvde, og så sydde jeg igjen, sydde på spiler og til slutt sydde jeg på blondene igjen. 

Kjolen skulle syes inn så da startet jeg med å sprette av den øverste delen av glidelåsen og “gikk” inn i kjolen for å sy inn den andre siden så sydde jeg glidelåsen fast lenger inn på kjolen. Kunden kom og prøvde og da klipte jeg bare av litt sømmonn, sydde glidelåsen helt fast og sydde fôret fast for hånd.

En kunde ville ha noen brede stropper på kjolen sin. Klipte to biter tyll og draperte på bysten og sydde de på foran på kjolen. Kunden kom inn og så draperte jeg videre på stroppene mens kunden hadde kjolen på og festet stroppene bak. Sydde de til slutt på bak etter å ha målt avstand så det ble likt bak.

Sprettet opp litt av erme og sydde kjolen inn i sidene. Kjolen hadde franskesømmer så jeg sydde bare mer bak og klipte ingenting av. Etter at kunden hadde vært og prøvd så sydde jeg inn ermet og sydde det sammen.

Skulle lappe en bukse, så da startet jeg med å klippe ut en bit i et denim stoff som var lik i farge. Nåla litt og sydde i samme retning som stoffet, så man ikke ser så godt at det har blitt sydde.

Hva har jeg lært?

En mer “profesjonell” måte å lappe bukser på, mer om draperinger og litt mer om hvordan kjoler kan være sydd, med tanken på den kjolen med glidelås i siden som jeg måtte gå inn i via glidelåsen og ikke mellom skjørtlagene.

-Victoria

 

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg