NM kvalifiseringskjole

Jeg startet med å teipe sammen alle mønsterarkene før jeg tegnet de over på nytt ark, og begynte å klippe ut i lerretstoff. Sydde halve kjolen først i lerret stoff før jeg sydde den faktiske kjolen. Måtte prøve sy den først for å finne ut hvordan jeg skulle sy kjolen og få best resultat. Da jeg hadde sydd lerrets kjolen og var fornøyd, så klipte jeg ut de forskjellige delene i stoffene. Overlocket og strøyk på viselin der det skulle.

Startet først med å sy fast alle ermedelene i hverandre, så sydde jeg sammen kravedelene. Hadde da to kraver som jeg sydde sammen, så det ble en dobbel krave. Sydde de nederste skjørt delene sammen og sidesømmene på det øverste skjørtet samtidig som jeg gjorde plass til lommene. Sydde på lommene også sydde jeg 2 og 2 lommeposer sammen.

Etter dette begynte jeg på overdelen. Startet med å sy sidestykkene foran på midtstykket foran. Det var en stor utfordring som krevde mange forsøk. Så sydde jeg sidestykkene på midtstykke bak, som også tok sin tid. Sydde så skuldersømmene og sidesømmene. Etter dette sydde jeg en rynkesøm på toppen av ermene før jeg sydde de i, men da jeg sydde så passet jeg på at det ikke ble noen synlige rynker på ermene. 

Sydde den øverste skjørt delen på overdelen og passet på at sidesømmene matchet. Sydde på den ene siden av kraven før jeg sydde på glidelåsen. Måtte sprette en del og gjøre flere forsøk siden sømmene skulle matche. Sydde så på den nederste skjørt delen og passet på at sømmer stemte overens. Etter dette brettet jeg den andre siden av kraven og sydde en stikning. Tilslutt brettet jeg inn kanten på ermene og på skjørtkanten og sydde en stikning. 

Det ferdige resultatet:

Hva har jeg lært?

Jeg har lært veldig mye, bl.a. at det er veldig vanskelig med sånne hjørner som det er på den overdelen så man må være tålmodig, at det er viktig å matche sømmer og generelt mer om mønster og det å sy sammen deler. 

-Victoria

 

 

 

1 kommentar

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg