Lærling – september 2018

Startet med å sy kjolen inn før jeg delte stroppene og åpnet opp kjolen foran og dyttet stroppene nedi før jeg sydde igjen overdelen. Kunden prøvde så da sydde jeg spiler i siden. Skulle legge den opp så da sprettet jeg opp et lite hull i en søm og gikk “inni” kjolen. Satte masse nåler før jeg begynte å sprette av en kant og sydde en ny søm og sydde på kanten på nytt. Etter dette byttet jeg rolurene på boleroen og byttet perleknappene. 

Startet med å sprette av en del blonder før jeg sydde den inn. Sydde først inn på korsett toppen før jeg sydde en på tyll toppen. Kunden kom å prøvde, og etter det så klippet jeg av litt sømmonn og sydde igjen korsett toppen. Sprettet av ermene så sydde jeg litt inn på skuldrene også på ermene, før jeg sydde i ermene igjen. Sydde på litt blonder før jeg begynte å legge opp. Klipte opp lagene før jeg brettet inn og sydde kant på noen og brukte rullekant på noen andre lag. Til slutt så sydde jeg på resten av blondene før jeg dampet kjolen.

Startet med å sprette av en del blonder før jeg sydde den inn i sidene, så sprettet jeg av et lag med tyll. Kunden kom å prøvde, og så sydde jeg den ferdig i sidene og sydde i spiler i sidene og på ryggen. Sydde et innsnitt på hver side av ryggen og så sprettet jeg av ermene. Sydde inn litt på skuldrene før jeg sydde inn ermene. Så sydde jeg i ermene igjen før jeg sydde blondene på igjen. Etter dette  begynte jeg å legge opp kjolen. Tilslutt sydde jeg blondene på og dampet.

Sprettet opp et hull i en av sømmene i skjørtet og “gikk” inni kjolen, så satte jeg nåler der jeg skulle sy og sprettet av en kant inni skjørtet. Sydde en søm før jeg sydde på kanten igjen og klipte av litt stoff. Sydde igjen hullet, jeg hadde sprettet opp, og klipte opp tyll lagene. Så skulle jeg sy på en strikk på noen sko, så da klipte jeg to strikker og håndsydde de på inni skoa. Til slutt dampet jeg kjolen.

Sprettet av deler av ermene og sydde inn på skuldrene. Klipte av det sømmonet som var tilovers og sydde ermet på igjen. Sprettet et lite hull i en sidesøm og “gikk” inn i kjolen så jeg fikk sydd på fôret å. Sydde igjen hullet og tilslutt sydde jeg på to bånd, med en gelè aktig kant på, på innsiden ved skuldrene på kjolen så den ikke skulle dette av så fort.

Hva har jeg lært?

Å sy rullekant med overlock maskina, mer om å tre en overlock, hvordan lager innsnitt på eksisterende plagg, hvordan man legger opp en kjole med fôra skjørt med plastkant i, hvordan jeg kan være litt skomaker og hvordan jeg syr inn ermer.

-Victoria

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg