Dåpskjole

Jeg skulle sy om en brudekjole til en dåpskjole.

Startet med å sprette brudekjolen helt fra hverandre og stryke alle delene. Fant frem et mønster på en overdel i str. 6 mnd og klipte det ut på fôret, på satengen og på tyll stoffet. Sydde alle fôr delene sammen og sydde tyll delene sammen med satengstoffet. Klipte ut ermer i tyll og sydde på blonder, en kant og strikk før jeg sydde de sammen, og sydde på en rynketråd. Sydde så i ermene på satengen før jeg vrangsydde fôr overdelen med sateng overdelen og klipte hakk, før jeg presset og sydde en stikning. Vrangsydde så ermene og klipte hakk i sømmon. 

Målte litt på overdelen og konstruerte skjørtet. Delte mønsteret opp så det ble panelsøm på skjørtet. Klipte ut i satenstoffet og sydde det sammen før jeg presset ned sømmon. Satte skjørtet på byste og draperte på tyllskjørtet. Tråklet tyllskjørtet fast til satengskjørtet før jeg tok skjørtet av bysten og sydde en søm for å holde tyllskjørtet og satengskjørtet sammen. Sydde skjørtet på overdelen og sydde på litt blonder. Brettet opp kanten på satengskjørtet og sydde en stikning. Tilslutt sydde jeg to hemper ved å bruke knappehullssting. 

Den ferdige dåpskjolen med dåpslue:

Hva jeg har lært?

Mye om mønsterkonstruksjon og drapering og hvordan man vrangsyr.

-Victoria

6 kommentarer
      1. Hei! Tusen takk:) Tar ikke på meg oppdrag på å sy dåpskjoler helt enda dessverre, men hvis du ønsker en dåpskjole av brudekjolen din så kan du ta kontakt med der jeg jobber, Sjuls Design. Hun jeg jobber for er skikkelig flink!:)

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg