Skjørt

Skulle sy et skjørt til en kunde.

Startet med å konstruere et halv volang skjørt, etter målene fra kunden. Sydde det i lerretstoff, før kunden kom og prøvde. Satte en del nåler i vidden, i livet og i lengden. Målte det jeg hadde tatt inn med nåler og tok det inn på mønsteret. Så klipte jeg mønstret ut på et fôr stoff og på et hovedstoff. Overlocket kantene og sydde delene sammen, passet på at det var plass til glidelåsen på den ene siden.

Sydde fôret, hovedstoffet og linninga sammen. Etter dette sydde jeg glidelåsen på hovedstoffet før jeg vrangsydde fôret på glidelåsen. Brettet ned linninga og sydde en stikning. Sydde på en hekte. Så la  jeg opp fôr kanten og så hovedstoff kanten. Sydde en stikning rundt glidelåsen, før jeg tilslutt sydde på en hekte til. 

Det ferdige skjørtet:

Hva har jeg lært?

Mer om mønsterkonstruksjon og hvordan man tilpasser mønsteret etter prøving osv. og litt mer om generell sying av skjørt.

-Victoria

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg