Yrkes NM – design og søm

Jeg var så heldig at jeg fikk være med på NM i design og søm! Vi skulle sy en jumpsuit på et fast satt antall timer.

Startet med at vi fikk utdelt poser med stoff, mønster og annet vi trengte. Så da startet jeg med å klippe ut mønsterbitene fra papiret før jeg klipte ut delene i stoffene. Satte merker der det skulle være merker og tall der det skulle være og overlocka det som skulle overlockes. Begynte med å sy sammen alle overdelsbitene i hovedstoffet før jeg gikk over til å sy sammen i fôr stoffet. Vrangsydde begge stroppene og sydde på en flettepynt. Målte litt og puttet stroppene mellom overdelen i hovedstoffet og overdelen i fôrstoffet. Sydde overdelen sammen og klipte hakk i sømmonnet der det var nødvendig. Sydde så en støttestikning på fôr delen, for at det skulle holdes bedre på plass.

Sydde innsnittene som skulle være på de to bakstykkene på buksa og brettet folden, som skulle være på de foran buksedelene, og sydde en liten søm for å holde folden på plass. Sydde begge foran buksedelene sammen og begge bak buksedelene sammen. Vrangsydde den ene lommedelen på de fremste buksedelene og klipte ned sømmonnet og klipte hakk før jeg sydde en støttestikning. Sydde så begge lommeposedelene sammen før jeg sydde den fremste delen av buksa og den bakerste delen. 

Sydde hovedstoff delen av overdelen sammen med buksa, før jeg sydde på glidelåsen. Sydde på spiler i hver side av overdelen før jeg vrangsydde fôret og glidelåsen, så det ble pent. Sydde på en kant med silkebånd på lommene før jeg la opp buksa for hånd. Bestemte meg for å lage et belte så da konstruerte jeg en mønsterdel på det og klipte det ut i stoff. Vendte den så rettsiden var ut, før jeg brettet inn kantene og sydde for hånd. Sydde to hemper, med knapphullssting, i hver side for belte. Til slutt presset jeg hele buksedressen på nytt, hadde presset alle sømmer underveis, for at den skulle bli pen og rynkefri. 

Det ferdige resultatet:

Hva har jeg lært?

At jeg kan være veldig effektiv, hvordan jeg syr en buksedress, mer om vrangsying og mer tekniske ting om søm.

-Victoria

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg