Lærling – november 2018

Startet med å konstruere overdelgrunnform i 3 forskjellige størrelser, før jeg begynte å konstruere buksegrunnform i 5 forskjellige størrelser. Fulgte en oppskrift underveis, siden det er veldig mange ting å passe på.

Kjolen skulle legges opp, så da startet jeg med å målene nålene jeg hadde satt på prøvetimen og klipte. Presset opp en kant og sydde med en type overlock søm. Etter dette klipte jeg tyllen, så den ble litt lenger en hovedstoffet. Trekte to spiler med det avklipte tyllstoffet og håndsydde de på i sidene. Til slutt dampet jeg kjolen.

Skulle gjøre litt om på en kjole. Så da startet jeg med å drapere skjørtet på byste før jeg sprettet av linninga på tyllskjørtet, som jeg skulle sy på kjolen. Draperte og rynket skjørtet på kjolen, og tråklet det fast på kjolen før jeg sydde skjørtet fast på kjolen med maskin. Etter dette håndsydde jeg beltet fast. Sydde to innsnitt på ryggen, og så kom kunden før å prøve. Målte nålene jeg satte på prøvetimen, for å legge opp kjole, og klipte det som skulle av på fôret og på hovedstoffet. La opp fôret med maskin og hovedstoffet for hånd. Etter dette klipte jeg tyllen så det ble litt lenger enn hovedstoffet, før jeg reduserte slepet.

Skulle sy ut en kjole så da sprettet jeg av glidelåsen bak og flyttet den så den fikk mindre sømmonn. Etter dette sydde jeg kjolen så mye som mulig ut i sidene, før jeg sydde ut skjørtlagene.

Startet med å måle alle nålene jeg hadde satt under prøvetimen og sydde inn alle lagene på kjolen, etter dette sprettet vi litt bak på kjolen og klipte en trekant bak, siden kunden ville ha rynker bak for å få en mer havfrue lignende effekt på kjolen.

Hva har jeg lært?

Hvordan man lager buksegrunnformer og mer om overdels grunnformer, mer om drapering og en ny type overlocksøm.

-Victoria

1 kommentar

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg