Slips

Jeg skulle lage et slips.

Startet med å konstruere alle slips delene før jeg klipte de ut i lerretstoff, på bias siden slips skal knytes mange ganger og trenger å ha elasiteten sin. Vrangsydde den store slipsdelen med den store “linning” delen og så vrangsydde jeg den lille slipsdelen med den lille “linning” delen. Presset etter strekene som var på bitene og puttet buckram bitene, som skal være stoffet som stiver opp slipset, i den store og den lille delen av slipset. Sydde så på nakke delen av slipset på den lille delen og den store delen, så det så ut som et veldig bredt slips. Etter dette presset jeg ned slipset etter strekene, så det så ut som et vanlig slips, og håndsydde det sammen med stafferingssting. Til slutt håndsydde jeg på den lille delen, som man putter den lille slipsdelen i, på bak på den store slipsdelen. Før jeg knøt slipset.

Startet så på “det ekte slipset” med å først klippe ut alle bitene før jeg merket opp alle punktene jeg trengte. Sydde fôr delen på den store og lille slips delen og brettet de i to og sydde en søm på det ene merket, for å få et spisst hjørne. Vrengte både den store og lille slips delen og presset og brettet på de merkene som det skulle være bretttet på før jeg sydde på nakke delen og presset ned sømmon. La stivelses stoffet inni slipset før jeg brettet over og presset litt mer. Håndsydde brette kantene med stafferingssting før jeg håndsydde på en liten bit som den lille slipsdelen kan puttes i. Til slutt sydde jeg på en merkelapp, så folk kan se at jeg har sydd det. 

Hva har jeg lært?

Jeg har lært mer om “bias”, altså å klippe på skrå osv, hvordan jeg generelt syr slips og hvordan jeg knyter slips.

-Victoria

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg