Lærling – oktober 2019

Startet med å sy opp kjolen på skuldrene. Etter dette så sprettet jeg av blondekanten rundt utringningen, fordi bruden ønsket å senke den litt. På prøving hadde jeg satt nåler på hvor langt ned hun ville ha utringningen. Satte litt flere nåler og passet på at det ble likt før jeg klipte. Sydde til slutt på blondekanten igjen.

Kunden kom og prøvde så vi kunne se på lengden. Hun ønsket å ha en kortere kjole så skoa hennes syntes, satte nålene da i den høyde hun ønsket. Etter dette målte jeg nålene og passet på at de var like før jeg klipte «hovedlaget». Prøvde kjolen på byste for å se at det ble greit, før jeg klipte fôret. Sydde de to lagene før jeg sprettet av blondekanten på blonde laget og heiste det opp så det matchet lengden på «hovedlaget». Sydde blondekanten på igjen før jeg klipte blonde laget.

På prøving hadde jeg satt nåler på lengden, så startet med å måle nålene og endret litt på noen for å få en rett lengde. Klipte etter nålene og så sydde jeg den opp. Dampet til slutt kjolen.

Overdelen og skjørtet hadde noen hull. Brukte knapphullssting og sydde hullene igjen så de så ut som resten av hullene i stoffet.

Skulle sy noen kjoleposer. Hadde mønster så la det ned på stoffet og klipte etter det. Brettet inn kantene på forstykkene som synes før jeg la begge forstykkene på bakstykket og sydde. Passet på å ikke sy igjen øverst, så det er plass til en kleshenger. Overlocket rundt før jeg vrengte og presset. Brettet inn og sydde i åpningen til kleshenger.

Kjolen skulle sys inn i sidene. Målte først nålene mine før jeg begynte å sprette av blonder. Sprettet opp øverst og så sydde jeg inn. Kunden kom og prøvde, så sydde jeg kjolen igjen i sidene og sydde i spiler før jeg sydde på blondene igjen. Dampet til slutt kjolen.

Hva har jeg lært?

Jeg har lært en annen måte å fikse hull, hvordan sy kjoleposer og lært mer om å senke en utringning.

Gjennomførte læreplanmål:

Bruke fagspråk i kommunikasjon med kunder og andre om form, farge og materialer.

Utføre håndsøm, maskinsøm og andre teknikker i kjole- og draktsyerfaget.

Analysere, prøve og tilpasse plagg på kunde.

Dokumentere og vurdere eget arbeid.

-Victoria

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg